Znanstveno-kompetitivni projekti
Nacionalno panel istraživanje srednjih škola - CIROskop
O projektu
Osnovni podaci
- Naziv projekta: Nacionalno panel istraživanje srednjih škola
- Kratki naziv projekta: CIROskop
- Nositelj projekta: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
- Financira: IDIZ-ov istraživački program - Ministarstvo znanosti i obrazovanja putem fonda NextGenerationEU Europske komisije
- Trajanje projekta: 01.01.2024. – 31.12.2027.
Opis projekta
Škole su kontekst u kojem je važno posvetiti pažnju osnaživanju dobrobiti učenika i nastavnika. Obrazovni sustavi danas se suočavaju s brojnim izazovima koji proizlaze iz činjenice da društvo i škole postaju sve raznolikiji u smislu socioekonomskog statusa, rodnih identiteta, etničke i vjerske pripadnosti. Recentna istraživanja ukazuju na sniženu dobrobit određenog broja učenika, posebice djevojaka, učenika nižeg socioekonomskog statusa i pripadnika drugih ranjivih skupina. Sve zahtjevnija radna okolina doprinosi i nastavničkom stresu, koji dugoročno može dovesti do sagorijevanja, te naposljetku do odluke o napuštanju profesije. U situaciji brojnih izazova povezanih s različitošću u društvu i školama, vrijednosti i stavovi učenika i njihovih nastavnika prema sociokulturnoj različitosti postaju ključni. Stoga je svrha ovog istraživanja produbiti razumijevanje dobrobiti učenika i nastavnika srednjih škola kroz prizmu različitosti i time doprinijeti podršci dobrobiti učenika iz različitih društvenih skupina te nastavnika u različitim fazama karijere.
Glavni cilj/evi projekta
Glavni cilj projekta je ispitati dobrobit i stavove prema sociokulturnoj različitosti učenika i nastavnika srednjih škola u Republici Hrvatskoj. Specifični ciljevi su:
- Ispitati odrednice dobrobiti učenika srednjih škola, promjene u njihovoj dobrobiti kroz vrijeme te razlike u dobrobiti s obzirom na pripadnost društvenoj skupini.
- Ispitati odrednice dobrobiti nastavnika srednjih škola i promjene u njihovoj dobrobiti kroz vrijeme.
- Ispitati odrednice stavova učenika srednjih škola prema sociokulturnoj različitosti, promjene stavova kroz vrijeme te razlike u stavovima učenika s obzirom na pripadnost društvenoj skupini.
- Ispitati odrednice stavova nastavnika srednjih škola prema sociokulturnoj različitosti.
Metoda istraživanja je mješovita, pri čemu kvantitativna dionica obuhvaća longitudinalni nacrt, a kvalitativna intervjue s učenicima i nastavnicima. Nacionalno reprezentativni uzorak obuhvatit će 60 srednjih škola u Republici Hrvatskoj koje će formirati panel škola za longitudinalno istraživanje. U istraživanje se planira uključiti ukupno oko 6000 učenika iz dvije kohorte te oko 1000 nastavnika. Kvalitativni dio istraživanja provest će se u petnaest škola s učenicima i nastavnicima.