Lista obavijesti
Uravnoteženo izvještavanje i bumerang efekt: analiza pisanja hrvatskih online portala o cijepljenju tijekom COVID-19 pandemije
Objavljeno: 15.12.2022.
Dr. sc. Željko Pavić, dr. sc. Adrijana Šuljok i Juraj Jurlina autori su znanstvenog rada „Balanced Reporting and Boomerang Effect: An Analysis of Croatian Online News Sites Vaccination Coverage and User Comments during the COVID-19 Pandemic“ koji je objavljen u časopisu Vaccines, 10 (12).
Časopis je indeksiran u bazi WoSCC u drugom kvartilu - Q2 (Immunology; Medicine, Research & Experimental; 2021) te u bazi Scopus u prvom kvartilu - Q1 (Drug Discovery; Pharmacology; Pharmacology (medical)), odnosno drugom kvartilu - Q2 (Immunology; Infectious Diseases) za 2021. godinu.
Svrha rada bila je istražiti izvještavanje internetskih medija o cijepljenju protiv bolesti COVID-19 i reakcije korisnika na različite vrste izvještavanja. Autori su nastojali istražiti mogući bumerang efekt koji nastaje kada je medijsko izvještavanje o COVID-19 bolesti asertivno i samopouzdano te utvrditi učinke uravnoteženog izvještavanja. Slučajni uzorak obuhvatio je ukupno 300 članaka objavljenih na trima hrvatskim internetskim portalima u razdoblju od 1. veljače 2020. do 15. siječnja 2022. godine. Podaci su kategorizirani analizom sadržaja, dok je pouzdanost kodiranja provjerena korištenjem dva kodera i izračunavanjem koeficijenata pouzdanosti. Podaci su analizirani negativnom binomnom regresijom. Rezultati su otkrili da je izvještavanje o COVID-u 19 bilo uglavnom konsenzualno, tj. pružalo je uglavnom afirmativne informacije o cjepivima. Međutim, komentari korisnika bili su vrlo polarizirani i većinom negativni, a većina antivakserskih tropa povezana je s „korumpiranim elitama“. Na temelju komentara korisnika također je utvrđen negativan utjecaj uravnoteženog izvještavanja o cjepivima protiv COVID-19 te postojanje efekta bumeranga u slučajevima otvorenog uvjerljivog afirmativnog izvještavanja. Efekt bumeranga nije ovisio o kontekstu, odnosno o vrsti izvještavanja. Rezultati studije mogu se koristiti za prilagodbu strateške komunikacije usmjerene na publiku koja oklijeva s cijepljenjem.