Lista obavijesti

Socio-emocionalne kompetencije, samoefikasnost i sagorijevanje učitelja u ranoj fazi karijere: medijacijski model

Objavljeno: 08.01.2025.

Dr. sc. Ivana Pikić Jugović, dr. sc. Iris Marušić i dr. sc. Jelena Matić Bojić autorice su znanstvenog rada Early career teachers’ social and emotional competencies, self-efficacy and burnout: a mediation model. Članak je objavljen u časopisu BMC Psychology, koji je indeksiran u bazi Scopus u Q1 za medicinu i psihologiju te u Q1 u bazi WoSCC za psihologiju (2023).

Sažetak: Dobrobit učitelja postala je istaknuta tema istraživanja zbog značajnog utjecaja na različite ishode kod učitelja i učenika. Radi se o posebno važnoj temi za učitelje u ranoj fazi karijere, koji se često susreću s brojnim izazovima na početku rada, što dovodi do povišenih razina stresa i sagorijevanja. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati odnos između socio-emocionalnih kompetencija i sagorijevanja učitelja u ranoj fazi karijere te potencijalnu medijacijsku ulogu učiteljske samoefikasnosti u tom odnosu. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 657 hrvatskih učitelja predmetne nastave s do 5 godina radnog iskustva. Modeliranje strukturnim jednadžbama provedeno je kako bi se testirali modeli odnosa za ukupno sagorijevanje kao zavisnu varijablu i za svaku dimenziju sagorijevanja posebno: iscrpljenost, mentalno distanciranje, narušeno kognitivno funkcioniranje i narušeno emocionalno funkcioniranje. Testirani modeli izdvajaju upravljanje sobom i svijest o drugima kao dvije socio-emocionalne kompetencije koje su, uz samoefikasnost učitelja, posebno prediktivne za sagorijevanje. Upravljanje sobom je predvidjelo niže ukupno sagorijevanje, a samoefikasnost učitelja djelomično je posredovala u ovom odnosu. Svijest o drugima također je predviđala manje sagorijevanje kod učitelja, ali ovaj je odnos u potpunosti bio posredovan samoefikasnošću učitelja. Učitelji u ranoj fazi karijere koji su bolji u upravljanju i motiviranju samih sebe, koji su društveno osviješteni i ponašaju se prosocijalnije, osjećali su se učinkovitijima kao učitelji i, posljedično, pokazivali manje simptoma sagorijevanja. Na razini dimenzija sagorijevanja, opći obrazac odnosa uglavnom je zadržan, što ukazuje da su upravljanje sobom i svijest o drugima posebno prediktivni za četiri dimenzije sagorijevanja i da samoefikasnost ima ulogu medijatora, bilo djelomičnog ili potpunog, u ovom odnosu. Ovi nalazi su posebno važni u svjetlu saznanja da su rane godine u nastavi kritično razdoblje za razvoj karijere učitelja. Sugeriraju da bi novi učitelji mogli imati koristi od dobro strukturiranog mentorstva i uvodnih programa osmišljenih da im olakšaju prijelaz u škole i potaknu njihovu dobrobit u prvim godinama poučavanja.

Članak je dostupan na poveznici: http://idiprints.knjiznica.idi.hr/1195/.

Tagovi