Lista obavijesti
Medijacijski učinak odnosa učenika i učitelja na povezanost empatije i agresivnosti: uvidi iz Slovenije i Hrvatske
Objavljeno: 10.10.2022.
Ana Kozina, Manja Veldin, Mojca Rožman i Ivana Pikić Jugović autorice su znanstvenog rada „The mediating effect of student-teacher relationships for the relationship between empathy and aggression: insights from Slovenia and Croatia“. Članak je objavljen u časopisu „Current Psychology“.
Brojne intervencije u školskom okružju usmjerene su na podržavanje empatije kao način prevencije agresivnog ponašanja. No prilikom planiranja intervencija u razredima važno je uzeti u obzir kontekst svakog razreda, npr. odnose između učenika i učitelja. Na temelju teorije razvojnog sustava i Bronfenbrennerovog modela ekoloških sustava, ovo istraživanje ispituje medijacijski učinak pozitivnih i negativnih odnosa učenika i učitelja na odnos između empatije (kognitivne i emocionalne komponente) i agresivnosti. U istraživanju je sudjelovalo 539 učenika iz dvije zemlje (Slovenija: N = 271, M = 12,91 godina, 56,3 % djevojčica; Hrvatska: N = 268, M = 13,60 godina, 47,4 % djevojčica). Empatija se ispitivala Indeksom interpersonalne reaktivnosti, agresivnost AG-UD ljestvicom agresivnosti, a odnos između učenika i učitelja pomoću upitnika Percipirane kvalitete odnosa između učenika i učitelja. Nalazi pokazuju da empatija igra važnu ulogu u agresivnosti, no komponente empatije koje su značajne, različite su u dvije zemlje. U Sloveniji je značajan negativan direktni učinak kognitivne komponente empatije (zauzimanja tuđe perspektive) na agresivnost, dok u Hrvatskoj postoji sličan učinak, ali emocionalne komponente empatije (empatične brige). U obje zemlje negativni odnosi između učenika i učitelja posredovali su u odnosu između spomenutih komponenti empatije i agresivnosti, pokazujući na taj način važnost razrednog konteksta, npr. odnosa s učiteljima, kada se govori o empatiji i agresivnosti učenika u školskom kontekstu. Praktična implikacija temeljena na našim nalazima je važnost prevencije negativnih odnosa između učenika i učitelja te promicanje empatije među učenicima (kao i učiteljima).