Lista obavijesti
Djeca u riziku socijalne isključenosti u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja: evaluacija modela prevencije nepovoljnih razvojnih ishoda
Objavljeno: 19.07.2024.
Dr. sc. Dejana Bouillet, dr. sc. Monika Pažur i dr. sc. Sandra Antulić Majcen autorice su rada „Djeca u riziku socijalne isključenosti u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja: evaluacija modela prevencije nepovoljnih razvojnih ishoda”. Članak je objavljen u časopisu Metodički ogledi, 59 (1).
Cilj rada je opisati i prikazati rezultate evaluacije modela prevencije nepovoljnih razvojnih ishoda djece u riziku socijalne isključenosti (RSI), koja se ostvaruje kvalitetnom pedagoškom praksom. Sudjelovalo je 60 odgajatelja iz 15 dječjih vrtića u sedam županija Republike Hrvatske.
Sažetak: Kvalitetna pedagoška praksa jedan je od ključnih mehanizama podrške obiteljima i djeci u riziku socijalne isključenosti (RSI) u sustavu ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO). Cilj je ovog rada opisati i prikazati rezultate evaluacije modela prevencije nepovoljnih razvojnih ishoda djece u RSI koja se ostvaruje kvalitetnom pedagoškom praksom, korištenjem eksplanatornog sekvencijalnog nacrta istraživanja. Kvazieksperimentalnom kvantitativnom metodom utvrđen je doprinos primjene modela socijalnoj uključenosti djece. Sudjelovalo je 60 odgajatelja iz 15 dječjih vrtića u sedam županija Republike Hrvatske. Oni su prije i nakon 6 mjeseci provedbe modela popunjavali Skalu procjene socijalne uključenosti djeteta i Protokol za dokumentiranje pedagoške prakse u odnosu na dijete. Kvalitativnom tematskom analizom opisani su načini na koje primjena modela doprinosi dobrobiti djece. Intervjuirano je 30 odgojitelja koji su implementirali model. Pokazalo se da primjena modela doprinosi boljim razvojnim ishodima djece u RSI, profesionalnom razvoju i praksi odgojitelja. Nalazi ukazuju na potrebu unaprjeđivanja pedagoške prakse RPOO radi prevencije nepovoljnih razvojnih ishoda djece u RSI.