![]() |
NOVOSTI
O PROJEKTU
PROJEKTNI TIM
ISTRAŽIVANJE
REZULTATI
MOA
KONTAKT
![]() ![]() |
![]() 15. travnja 2019. ![]() U okviru simpozija „Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim točkama hrvatskog obrazovanja – longitudinalna perspektiva“ održana su sljedeća izlaganja: „Prilagodba na prijelaz iz razredne u predmetnu nastavu u hrvatskom obrazovnom sustavu: bioekološki pristup“ (Gordana Kuterovac Jagodić, Iris Marušić i Inja Erceg), „Dinamična priroda i promjene obrazovnih aspiracija učenika viših razreda osnovnih škola – longitudinalni nacrt miješanog modela“ (Boris Jokić i Zrinka Ristić Dedić), „Uloga majki i očeva u obrazovanju djece na kraju osnovnog obrazovanja: dječja i roditeljska perspektiva“ (Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić) i „Visokoškolske aspiracije učenika osnovnih škola: uloga društvenog statusa, ograničenih mogućnosti i školskog konteksta“ (Josip Šabić). 30. siječnja 2019. Objavljeno je završno izvješće pod nazivom ''Obrazovanje kao cilj, želja, nada'' projekta "Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene" (COBRAS) kojeg provodi Institut za društvena istraživanja u Zagrebu u suradnji s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i 28 zagrebačkih osnovnih škola. Projekt je financiran sredstvima Hrvatske zaklade za znanost. Molimo Vas da prije objave kontaktirate istraživački tim. Za sve kontakte: cobras@idi.hr. 23. siječnja 2019. Poziv na završnu konferenciju projekta COBRAS Pozivamo vas na završnu konferenciju projekta „Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene (COBRAS)“ pod nazivom „Obrazovanje kao cilj, želja i nada“. Konferencija će se održati u utorak, 29. siječnja 2019., od 10:00h do 12:30h u Novinarskom domu, Perkovčeva ul. 2, Zagreb. Konferencija je osmišljena kao mjesto razgovora odgojno-obrazovnih radnika, roditelja i istraživača o rezultatima istraživanja i njihovom značenju za obrazovanje i odrastanje u Republici Hrvatskoj. U razdoblju od veljače 2016. do veljače 2019. godine Institut za društvena istraživanja u Zagrebu proveo je uspostavni znanstveno-istraživački projekt, koji je financirala Hrvatska zaklada za znanost (HRZZ), pod nazivom „Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene (COBRAS)“. U istraživanju je u dvjema školskim godinama sudjelovalo 28 zagrebačkih osnovnih škola te više od 2700 učenika, roditelja i nastavnika. Istraživanje predstavlja prvi sustavni pokušaj longitudinalnog istraživanja ove teme u Republici Hrvatskoj i ovom dijelu Europe. Program konferencije: 10:00 – 10:30 – „Obrazovanje kao cilj, želja i nada“ Prezentacija rezultata istraživačkog projekta- Boris Jokić (IDIZ – COBRAS – Istraživački tim) 10:30 – 11:30 – Okrugli stol - Što hrvatska škola čini i što sve može činiti za aspiracije djece i mladih? Sudionici: Ravnatelji, stručni suradnici, učitelji iz OŠ Augusta Harambašića, OŠ Frana Krste Frankopana, OŠ Izidora Kršnjavoga, OŠ Jure Kaštelana i OŠ Horvati Članovi COBRAS istraživačkog tima 11:30 – 12:30 – Okrugli stol - Roditelji i obrazovne aspiracije u Republici Hrvatskoj – poticaj ili prepreka? Sudionici: Roditelji i učitelji iz OŠ Augusta Harambašića, OŠ Frana Krste Frankopana, OŠ Izidora Kršnjavoga, OŠ Jure Kaštelana i OŠ Horvati Članovi COBRAS istraživačkog tima 12:30 – 13:00 - Domjenak Molimo obaveznu potvrdu dolaska do ponedjeljka 28. siječnja 2019. u 10h. Ankici Trogrlić Matić na trogrlic@idi.hr. Srdačan pozdrav, Boris Jokić (u ime istraživačkog tima COBRAS) Program konferencije 14. siječnja 2019. ![]() 8. siječnja 2019. Objavljeno je Izvješće za javnost o nalazima treće istraživačke dionice projekta "Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene" (COBRAS) kojeg provodi Institut za društvena istraživanja u Zagrebu u suradnji s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i 28 zagrebačkih osnovnih škola. Projekt je financiran sredstvima Hrvatske zaklade za znanost. U trećoj kvantitativnoj istraživačkoj dionici sudjelovalo je: - 1079 učenika petih razreda - 1024 učenika osmih razreda. U Izvješću su prikazani rezultati o: - Akademskom samopoimanju - kako učenici vide svoje sposobnosti vezane uz učenje i izvršavanje školskih obveza? - Samoefikasnosti u predmetu - koliko se učenici osjećaju kompetentni u pojedinom predmetu u osnovnoj školi? - Zadovoljstvu aspektima života - u kojoj su mjeri učenici zadovoljni obiteljskim i prijateljskim odnosima, školskim uspjehom i općenito životom? - Procjeni elemenata školskog okružja - u kojoj su mjeri učenici zadovoljni elementima školskog okruženja - razredom, učenicima škole, nastavnicima i školom u cjelini? - Usporedbi gimnazijskog i strukovnog obrazovanja - kako učenici vide strukovno i gimnazijsko obrazovanje? - Usporedbi osobe sa i bez fakulteta - kako učenici percipiraju osobe s i bez fakulteta? Rezultati ukazuju da: - Učenici obje generacije pokazuju visoku razinu uvjerenosti u svoje sposobnosti vezane uz učenje i izvršavanje školskih obveza. Prolaskom kroz osnovnoškolsko obrazovanje razina se uvjerenosti smanjuje. - 35,4% učenika 5. razreda i tek 16,1% 8. razreda iskazuje da se tvrdnja Volim ići u školu odnosi na njih. - Učenici obje generacije u svim predmetima iskazuju visoku razinu vlastite kompetentnosti, pri čemu su u obje generacije najviše procjene za predmet tjelesna i zdravstvena kultura. - Učenici su obje generacije u prosjeku zadovoljni različitim aspektima života pri čemu su najzadovoljniji odnosima u obitelji. 79,2% učenika 5. razreda i 48,6% učenika 8. razreda je izrazito zadovoljno odnosima sa članovima obitelji. Učenici obje generacije najmanje su zadovoljni školskim uspjehom. - 4,2% učenika 5. razreda i 8,5% učenika 8. razreda iskazuju opće nezadovoljstvo svojim životom. Izrazito je zadovoljno svojim životom 64,2% učenika 5. i 40,5% učenika 8. razreda. - Učeničke procjene elemenata školskog okruženja ukazuju na pozitivne procjene i kreću se između dobrog i vrlo dobrog. Učenici 5. razreda najvišu prosječnu ocjenu daju nastavnicima škole što je izrazito pozitivan nalaz istraživanja. Učenici 8. razreda najvišu procjenu daju učenicima svojeg razreda. - Učenici 8. razreda u najvećoj mjeri smatraju da gimnazijsko i strukovno obrazovanje u podjednakoj mjeri omogućuju stjecanje korisnih znanja i vještina, omogućuju život u inozemstvu te omogućuju kvalitetan život u budućnosti. I kod ovih tvrdnji prisutan je znatno veći broj odgovora u smjeru "vrijedi više" ili "znatno više" za gimnazijsko obrazovanje nego za strukovno obrazovanje. - Učenici smatraju da za gimnazijsko obrazovanje u usporedbi sa strukovnim obrazovanjem više vrijedi da je cijenjeno u društvu, da omogućuje pronalazak dobrog posla, da omogućuje zauzimanje dobrog položaja u društvu te da omogućuje odabir različitih zanimanja. Posebno su uvjereni da gimnazijsko obrazovanje u većoj mjeri zahtijeva veliki trud učenika i dobro priprema za studiranje. - Karakteristika omogućuje brzo zapošljavanje je jedinstvena po tome što najveći dio učenika smatra da više vrijedi za strukovno obrazovanje nego za gimnazijsko. - Više od 60% učenika 8. razreda smatra da sljedeće karakteristike podjednako vrijede za osobe s i bez fakultetske diplome: ima mnogo prijatelja, ima sretnu obitelj, zabavlja se u životu, živi sretan i ispunjen život te zadovoljan/na je sa svojim životom. - Na ishodima cijenjen/a je u društvu, ima posao koji voli, ima siguran i stabilan posao te dobro zarađuje dominiraju učenički odgovori u smjeru osoba s fakultetom. - Životni ishodi ima puno slobodnog vremena i živi u siromaštvu, po mišljenju većine učenika, vrijede više za osobe bez fakulteta nego za osobe s fakultetom. Molimo Vas da prije objave kontaktirate istraživački tim. Za sve kontakte: cobras@idi.hr. 11. prosinca 2018. ![]() Najljepše zahvaljujemo svim sudionicima na dolasku i suradnji, a Prirodoslovnoj školi Vladimira Preloga na gostoprimstvu. 13. studenog 2018. ![]() 30. listopada 2018. ![]() U okviru simpozija „Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene“ održana su sljedeća izlaganja: „Promjene u obrazovnim aspiracijama učenika viših razreda osnovne škole u tranzicijskim periodima njihovog obrazovnog puta“ (Boris Jokić), „Izvori motivacije za učenje i percepcija tranzicije u srednju školu kod učenika i učenica osmih razreda osnovne škole“ (Gordana Kuterovac Jagodić i Inja Erceg), „Obrazovni prediktori percepcije osobne budućnosti osnovnoškolaca“ (Josip Šabić), „Konstrukcija roditeljske uloge u obrazovanju djece različite dobi“ (Zrinka Ristić Dedić) i „Između tokarskog obrta i Sorbonne – obrazovne aspiracije iz perspektive roditelja različitog socioekonomskog statusa“ (Iva Košutić). 2. listopada 2018. ![]() 3. rujna 2018. ![]() 29. svibnja 2018. Objavljeno je Analitičko izvješće "Superodlikaši" kojeg su pripremili Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić. Cilj je izvješća bio prikazati populacijske podatke o broju i strukturi učenika u Republici Hrvatskoj koji tijekom viših razreda osnovne škole (5. – 8. razred) iz svih predmeta imaju zaključnu ocjenu odličan (5). U javnosti se često javljaju nedoumice o broju i strukturi ove skupine učenika te je javni interes prikazati njihov broj i strukturu. Prikazani su podaci poslužili kao osnova za osvrt na postojeći sustav upisa u srednjoškolsko obrazovanje, korištenje općeg uspjeha u odgoju i obrazovanju u Republici Hrvatskoj te rješenja koja su bila predviđena Cjelovitom kurikularnom reformom. 18. travnja 2018. Izvješće za javnost o rezultatima drugog istraživačkog vala znanstvenog projekta 'Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene (COBRAS)' kojeg provodi Institut za društvena istraživanja u Zagrebu u suradnji s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i 28 zagrebačkih osnovnih škola. Projekt je financiran sredstvima Hrvatske zaklade za znanost. Sudionici istraživanja su: - 1031 učenika osmih razreda - 1058 učenika petog razreda. Izvješće sadrži rezultate o sljedećim tematskim cjelinama: - Predmeti koje učenici najviše uče - Procjene predmeta iz učeničke perspektive - Što učenici rade tijekom radnog dana i vikenda? – struktura aktivnosti. Glavni rezultati ukazuju na sljedeće: - Učenici 8. razreda najviše uče predmet Povijest, a nakon toga predmete Biologija, Matematika, Kemija i Geografija. - Čak 41,9% učenika 5. razreda navodi da najviše uči predmet Povijest što je izrazito više od drugih predmeta. - Učenici 8. razreda najzanimljivijim smatraju predmete Tjelesna i zdravstvena kultura i Biologija. Najmanje zanimljivim predmetom u prosjeku učenici smatraju Hrvatski jezik. - Spolne usporedbe ukazuju da mladići daju više procjene zanimljivosti za sljedeće predmete: Tjelesna i zdravstvena kultura, Tehnička kultura, Fizika, Povijest i Geografija. Djevojke daju više procjene zanimljivosti za predmete: Biologija, Hrvatski jezik i Strani jezik. - Kemija, koju čak 44,3% učenika 8. razreda smatra dosta ili izrazito teškom, je percipirana kao najteži predmet. - Strani je jezik, kojeg čak 87,8% učenika smatra dosta ili izrazito korisnim, procijenjen uvjerljivo najkorisnijim predmetom od strane učenika 8. razreda. Po korisnosti slijedi predmet Matematika. - Mladići korisnijim smatraju sljedeće predmete: Fizika, Tehnička kultura te Tjelesna i zdravstvena kultura. Djevojke korisnijim smatraju Hrvatski jezik i Biologiju. - Učenici 5. razreda smatraju Tjelesnu i zdravstvenu kulturu te Povijest najzanimljivijim predmetima. - Najmanje zanimljivim predmetom u prosjeku učenici smatraju Hrvatski jezik. - Povijest je najteži predmet učenicima 5. razreda, a po težini slijede Matematika i Hrvatski jezik. - Matematika, strani jezik i Hrvatski jezik su procijenjeni kao najkorisniji predmeti od strane učenika 5. razreda. - Učenici 8. razreda procjenjuje sve predmete manje zanimljivima i manje korisnima od učenika 5. razreda. Najmanja razlika u procjeni zanimljivosti i korisnosti je prisutna za predmet Strani jezik. - Podaci o strukturi aktivnosti tijekom radnog dana i vikenda ukazuju na čestinu boravka s obitelji, uronjenost u digitalni svijet društvenih mreža i video igara učenika 8. i 5. razreda. - Posebno je zabrinjavajući nalaz o udjelu učenika koji ne čitaju izvan školskih obaveza. Čak 42,6% učenika 8. razreda ne posvećuje niti minutu vremena toj aktivnosti u radnom danu. Molimo Vas da prije objave kontaktirate istraživački tim. Za sve kontakte: cobras@idi.hr. 5. listopada 2017. ![]() Uz članove projektnog tima, sastanku su prisustvovali predstavnici 5 zagrebačkih osnovnih škola uključenih u kvalitativni dio istraživanja i predstavnici 23 zagrebačke osnovne škole uključene u kvantitativni dio istraživanja. U prvom dijelu sastanka, članice projektnog tima Gordana Kuterovac Jagodić, Iris Marušić i Zrinka Ristić Dedić predstavile su rezultate prve kvantitativne i druge kvalitativne dionice istraživanja. U drugom dijelu sastanka, predstavnici škola raspravljali su o školskim iskustvima i praksama vezanim uz prilagodbu učenika na prvi razred, prijelaz iz razredne u predmetnu nastavu te aspiracije učenika za nastavkom obrazovanja. Najljepše zahvaljujemo svim sudionicima na dolasku i suradnji, a Prirodoslovnoj školi Vladimira Preloga na gostoprimstvu. 11. rujna 2017. Izvješće za javnost o prvim rezultatima znanstvenog istraživačkog projekta "Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene (COBRAS)" kojeg provodi Institut za društvena istraživanja u Zagrebu u suradnji s Filozofskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu i 28 zagrebačkih osnovnih škola. Projekt je financiran sredstvima Hrvatske zaklade za znanost. Sudionici istraživanja su: - 1050 učenika sedmog razreda - 1062 učenika četvrtog razreda. Rezultati ukazuju na: - Izrazito visoke obrazovne aspiracije učenika i njihovih roditelja. - Završetak srednje škole neupitna je populacijska aspiracija u Republici Hrvatskoj, a završetak visokoškolskog obrazovanja postalo je normativno očekivanje za gotovo sve učenike i njihove roditelje. - Učenici iz obje generacije iskazuju visoku razinu optimizma u vezi ostvarivanja osobnih ishoda u budućnosti. - U skladu s razvojem djece i mladih te slijedom većeg životnog iskustva, stariji učenici iskazuju niže (ali i dalje visoke) procjene uvjerenosti u pozitivne ishode. - Učenici kao željena obilježja posla u najvećoj mjeri navode da je to posao koji vole, siguran i stabilan te dobro plaćen posao. - Među najniže procijenjenim obilježjima su dinamičnost i izazovnost posla te vođenje drugih na poslu. - Učenici četvrtih razreda uvjereni su u izrazito pozitivne osobne ishode u sljedećih 20 godina. - Njihova procjena budućnosti Republike Hrvatske u istom razdoblju također je izrazito pozitivna te viša od procjene budućnosti za Europu i svijet. - Učenici sedmog razreda također očekuju pozitivne osobne ishode u dvadesetogodišnjoj perspektivi. Njihova procjena budućnosti različitih društvenih okružja znatno se razlikuje. - Oni najpozitivnije procjenjuju budućnost Europe te potom svijeta. Najkritičniji su prema budućnosti Republike Hrvatske. - U analizi stavova ovisno o uspjehu učenika, pokazuje se da su prema budućnosti Hrvatske najkritičniji oni koji imaju najbolji školski uspjeh. - Među petinom najuspješnijih više je onih koji smatraju da će kroz dvadeset godina budućnost naše zemlje biti negativna u odnosu na one koji smatraju da će biti pozitivna. Glasovi djece i mladih ljudi, često zanemareni, izrazito su važni i trebali bi potaknuti sve koji djeluju u javnom prostoru na promjenu načina djelovanja i razgovora o perspektivama i mogućnostima mladih te budućnosti Hrvatske. Molimo Vas da prije objave kontaktirate istraživački tim. Za sve kontakte: cobras@idi.hr. 6. rujna 2017. ![]() Iris Marušić sudjelovala je na 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction koja je održana u Tampereu (Finska) od 28. kolovoza do 2. rujna gdje je predstavila rad "Socio-demografski i akademski prediktori obrazovnih aspiracija osnovnoškolskih učenika", priređen u koautorstvu s Josipom Šabićem. Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić su od 29. kolovoza do 1. rujna sudjelovali na 18th European Conference on Developmental Psychology koja je održana u Utrechtu, Nizozemska. Na konferenciji su predstavljena dva rada nastala na temelju prve i druge kvalitativne dionice istraživanja provedenog u okviru COBRAS projekta – "A qualitative exploration of the parental role in shaping pupils’ educational aspirations" (Ristić Dedić i Jokić) te "A Qualitative Exploration of Pupils’ Educational Aspirations in the Context of Croatian Education" (Jokić i Ristić Dedić). 27. srpnja 2017. ![]() 24. travnja 2017. ![]() 10. travnja 2017. ![]() U okviru simpozija "Obrazovne aspiracije u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice, promjene", projekt je predstavljen kroz pet prezentacija. Boris Jokić je predstavio teorijska polazišta te metodološke izazove i rješenja na projektu, Josip Šabić je izložio populacijsku perspektivu o obrazovnim aspiracijama osnovnoškolskih učenika, a prve empirijske rezultate dobivene provedbom intervjua s učenicima, roditeljima i nastavnicima prikazale su Zrinka Ristić-Dedić, Inja Erceg i Iris Marušić. 31. siječnja 2017. ![]() Prvi sastanak Mreže obrazovnih aspiracija (MOA) u okviru projekta „Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene (COBRAS)“ održan je 30. siječnja 2017. godine u prostorijama knjižnice Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu. Uz članove projektnog tima, sastanku su prisustvovali predstavnici pet zagrebačkih osnovnih škola uključenih u kvalitativni dio istraživanja: ravnatelji/ce, stručni/e suradnici/ce te nastavnici/ce iz O.Š. Augusta Harambašića, O.Š. Frana Krste Frankopana, O.Š. Horvati, O.Š. Izidora Kršnjavoga i O.Š. Jure Kaštelana. Voditelj projekta dr.sc. Boris Jokić predstavio je dosadašnja postignuća na projektu, nakon čega je uslijedila rasprava i razmjena iskustava s projekta. 22. siječnja 2017. Objavljen je izvještaj "Kakve su navike učenja, obrasci pisanja (prepisivanja) domaćih zadaća i percepcija meritokracije? - Populacijska perspektiva: Krapinsko-zagorska, Međimurska, Varaždinska i Zagrebačka županija". U izvještaju su prikazani rezultati istraživačkog projekta „O učenju 2015./2016.“ kojeg su u razdoblju od studenog 2015. do veljače 2016. proveli Institut za društvena istraživanja u Zagrebu i Županijska stručna vijeća stručnih suradnika pedagoga osnovnih škola Zagrebačke županije, Međimurske županije, Krapinsko-zagorske županije i Varaždinske županije. Cijeli izvještaj dostupan je ovdje. 19. siječnja 2017. Objavljen je izvještaj "Kakve su obrazovne aspiracije učenika i njihovih roditelja? - Populacijska perspektiva: Krapinsko-zagorska, Međimurska, Varaždinska i Zagrebačka županija". U izvještaju su prikazani rezultati istraživačkog projekta "O učenju 2015./2016." kojeg su u razdoblju od studenog 2015. do veljače 2016. proveli Institut za društvena istraživanja u Zagrebu i Županijska stručna vijeća stručnih suradnika pedagoga osnovnih škola Krapinsko-zagorske, Međimurske, Varaždinske i Zagrebačke županije. Priopćenje za medije povodom objave izvještaja nalazi se ovdje. Cijeli izvještaj dostupan je ovdje. 24. listopada 2016. ![]() Izlaganja članova projektnog tima ticala su se obrazovnih aspiracija učenika osmih razreda osnovnih škola. Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić održali su izlaganje "U budućnosti želim studirati: neke odrednice učeničkih obrazovnih aspiracija", a Iris Marušić i Josip Šabić izlaganje "Upisati gimnaziju ili strukovnu školu? Uloga socio-demografskih obilježja i akademskog samopoimanja u odabiru srednje škole". Knjiga sažetaka i ostale informacije o konferenciji dostupne su na: http://www.idi.hr/doz2016/index.html. 3. listopada 2016. ![]() 26. rujna 2016. ![]() Na trodnevnom događaju, uz prezentaciju projekta "Obrazovne aspiracije učenika u prijelaznim razdobljima hrvatskog osnovnoškolskog obrazovanja: priroda, odrednice i promjene", održana su i zanimljiva izlaganja kolega/ica iz Velike Britanije, Austrije, Mađarske, Slovenije, Srbije i Hrvatske te su razmotrene mogućnosti za buduću suradnju. Za više informacija o sastanku te ideji i aktivnostima mreže molimo posjetite: http://p2ernetwork.org. 15. travnja 2016. ![]() Projekt je predstavio dr. sc. Boris Jokić (voditelj projekta), a članice projektnog tima dr. sc. Zrinka Ristić Dedić i Jelena Matić zajedno su s voditeljem projekta odgovarale na brojna pitanja zainteresirane publike. Prezentacija projekta dostupna je ovdje. |